Dr. Jekyll ve Bay Hyde



Psikolojiyle çok ilgilenen bir değilim. Ama son okuduğum kitap bende bazı şeyleri hayal ettirdi. O kitap Dr. Jekyll ve Bay Hyde.

Eğer bu kitabı ilerde okumayı düşünüyor ve spoiler almak istemiyorsanız yazıyı daha sonra da okuyabilirsiniz.

Sizce tamamıyla iyi veya kötü bir insan var mıdır? Yani "o çok iyi biridir" diyebildiğimiz bir insan, gerçekten aklında hiçbir kötülük olmayan insan mıdır yoksa bunları çok iyi bastırabilen bir insan mı?

Tahminimce saf iyilik veya saf kötülük diye bir şey yoktur, tıpkı meşhur Yin Yang felsefesi gibi.

Eminim ki hepimiz iyi insanlarız ancak bazı anlarda bazı şeyleri bastırabildiğimiz için böyleyiz. Psikolojide İd-Ego-Süper Ego olarak bildiğimiz şey buraya tekâmül ediyor işte. Bilinç dışı nitelendirilen dürtüleri toplum baskısıyla, dışlanma korkusuyla veya utanç duygusuyla bastırmaya çalışıyor insanoğlu.


İskoçyalı yazar Robert Louis Stevenson'ın 1886 yılında yayımladığı kitap tam olarak bu konuyu ele alıyor. Jekyll adındaki ünlü doktor gayet neşeli, iyilik sever ve mesleğinde oldukça başarılı biridir. Ancak içinde bazı anlarda bastırmakta zorlandığı dürtülerin farkındadır. Onu şiddete yönlendiren bu dürtülerin bir gün itibarını zedelemesinden ise oldukça korkmaktadır.

Yaptığı çalışmalar sonucunda tüm bilinç dışı dürtülerini ayrı bir bedene aktarmayı başarmıştır. Onu utandıran, sürekli bastırmaya çalıştığı tüm arzular artık Hyde adını verdiği bir insan vücudunda toplanmıştır. Jekyll’ nin ruhu iki beden arasında gidip gelmektedir. Doktor bedeni çok saygın birisiyken Hyde adeta bir canavardır, toplum tarafından sevilmeyen ve korkunç suçlar işleyen bir canavar.


Sizce Hyde’ ın yarattığı tüm kötülükler Dr. Jekyll’ i nasıl etkilemiştir? Bundan bir sorumluluk mu duymuştur yoksa bu zamana kadar cesaret edemediği şeyleri yaşamaktan dolayı haz mı almıştır?

Son olarak kendinizi düşünmenizi istiyorum, bilinç dışı dürtülerinizi. Aşırı uç şeyler düşünmenize gerek yok aslında kurtulmak istediğiniz kötü özellikleriniz olabilir. Tüm bu özellikleri barındıran kanlı canlı bir insan sizce nasıl biri olurdu? Bu insanın yaşadığı şeyler sizde ne hissettirirdi?

17 yorum:

  1. Sanırım benim aynım olurdu. Benim içimde kötülük yok ki. :)

    Şaka bir yana istemediğimiz özelliklerimizin toplandığı başka bir vücut olsa sanırım onu tanımamazlıktan gelmek en iyisi olurdu. Düşüncesi bile ürkütücü...

    YanıtlaSil
  2. Gerçekten çok güzel ve etkileyici bir kitap. Ben de psikoloji alanından meslek seçeceğim için bu tür kitapları çok arıyorum. Bu kitabı not aldım. Çok teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
  3. Okan Bayülgen’in sesinden dinlemiştim zamanında. Güzel...

    YanıtlaSil
  4. Kitabın ve kurgunun özellikle son bölümlerindeki felsefi ve psikolojik yanı beni çok etkilemişti.

    YanıtlaSil
  5. "Dr.Jekyll ve Mr.Hyde" ile "Dorian Gray'in Portresi" en sevdiğim kitaplar listesinde yer alıyor. birini seven diğerini de sever bence :) Okumayanlara tavsiye olunur :)

    YanıtlaSil
  6. İngilizcesini okumuştum, okul için. Detaylı inceleme fırsatım olmadı o yüzden ama çevirisini okumayı düşünüyordum. Detaylı anlatımını okuyunca hatırladım. :)

    YanıtlaSil
  7. Çok sevdiğim kitaplardan biridir. İnsana kendisini fark ettiriyor. Soruna gelince kötü şeyler yapan taraf her zaman akılda kalan olur çünkü günümüzde herkes iyiliği unutmaya meyilli daha çok kin tutup yapılan kötülükle kendilerini bilerler 😞 Bu yüzden kötü yanım ara sıra belirse dahi mantığımla alt etmeye çalışıyorum. Şu 3 yıl benim kadar kendiyle savaşan birine bu soru beyin yaktırır😭

    YanıtlaSil
  8. Çok sevdiğim bir kitap, keşke daha uzun olsaydı demiştim okurken, sonra da bu kadar derin bir konuyu kısaca ifade edişi ve örneklendirmesi vay be dedirtmişti. İki beden arasındaki çaresizlik ve fazlalık olma duygusu beni çok etkilemişti.

    YanıtlaSil
  9. Bence aslında hepimiz daha çok kötüyüz. Ayağımıza basılana kadar iyi olmaya çalışıyoruz o kadar ...

    YanıtlaSil
  10. vallaha spoiler yemek için spoiler kısmından sonrasını okumadım :) İlerde bu kitabı okursam geri buraya dönüp yorum yapacağım :))

    YanıtlaSil
  11. Ben daha sonra okuyacağım bu yazıyı :)

    YanıtlaSil
  12. Şuan psikolojim gökyüzünde :)sayfama not olarak aldım

    YanıtlaSil
  13. bunu ingilizceden okudum bikaç defa. filmini kaçırma. çok eski versiyon, 1920 galiba. frederic march oyuncu :)

    YanıtlaSil
  14. Bilgilendirmeler için çok teşekkür ederim. Uzun zamandır blog aleminden uzak kaldım ve arkadaşlarımın çalışmalarına göz atma imkanım olmadı. Bundan böyle eskiden olduğu gibi aranızda olmayı istiyorum. İyi çalışmalar.

    YanıtlaSil
  15. Oha konusu çok iyiymiş! Bulursam okumak istiyoru.

    YanıtlaSil
  16. Strange "water hack" burns 2 lbs overnight

    At least 160000 men and women are losing weight with a simple and SECRET "liquids hack" to drop 2lbs each night while they sleep.

    It is easy and works with everybody.

    This is how to do it yourself:

    1) Hold a glass and fill it up with water half the way

    2) Now learn this amazing hack

    and you'll become 2lbs skinnier the next day!

    YanıtlaSil
  17. Güzel heyecan dolu bir kitaptı ama sonu beni pek tatmin etmemişti. Kişilik bölünmesinin nasıl gerçekleştiğini ve olayın ortaya çıkmasının ardından yazar konuyu "oldu bittiye" getirmiş gibiydi. Kitabın sonuç bölümü çok eksikti. Misal ben avukatın düşüncelerini çok merak ediyordum sonunda. :D

    YanıtlaSil

Blogger tarafından desteklenmektedir.